Ako sa v prírodnej kozmetike orientovať? Toto vám pomôže
Pridané 3.1.2024 14:32:21 Počet zobrazení 611
Prírodná kozmetika prináša udržateľnosť, šetrnosť k pokožke a životnému prostrediu, ktorú hľadá čoraz viacej ľudí. Ako sa v nej však orientovať?
Prírodná kozmetika prináša udržateľnosť, šetrnosť k pokožke a životnému prostrediu, ktorú hľadá čoraz viacej ľudí. Ako sa v prírodnej kozmetike aspoň trochu orientovať poradíme v tomto článku.
Prírodná kozmetika vs tá konvenčná
Bežná kozmetika často obsahuje vysoké percento zložiek na báze ropy a látky ako ftaláty, oxybenzón alebo parabény. Aj keď je používanie ropných prísad v konvenčnej kozmetike regulované, koncepcia skutočne prírodnej kozmetiky a bio kozmetiky tieto látky jednoducho nepovoľuje vôbec. Prírodná kozmetika by mala pozostávať výhradne len z minerálov, prírodných a organických rastlinných extraktov, a látok, ktoré sú z nich odvodené, pričom dôležitou zložkou sú aj esenciálne oleje. Vlastnosti týchto komplexných zmesí z rastlinných extraktov a olejov prirodzene chránia, vyživujú a hydratujú pleť prostredníctvom aktívnych účinných látok. Okrem toho sú zložky prírodnej kozmetiky aj biologicky odbúrateľné.
Prírodná kozmetika teda poskytuje našej pokožke prirodzenú ochranu a starostlivosť bez dodatočných petrochemických a syntetických zložiek, pomáha tiež udržiavať určitú mentálnu pohodu prostredníctvom prebúdzania zmyslov prírodnými vôňami, vďaka ktorým sa telo aktivuje, upokojuje alebo zrelaxuje.
Ako rozoznať prírodnú kozmetiku?
Hoci mnohé kozmetické prípravky tvrdia, že sú „prírodné“ alebo „bio“, nie všetky však poskytujú overiteľnú záruku týchto vlastností. Kontrola zložiek (zoznamu INCI) na obale môže spotrebiteľovi pomôcť posúdiť presnosť takýchto tvrdení. Deklarovanie pôvodu zložky, teda či je prírodná, alebo petrochemická, nie je však pri každej zložke zo zákona povinné. Zo zloženia nie je teda často jednoduché zistiť pôvod každej ingrediencie.
To, že prírodná kozmetika spĺňa určité podmienky, podľa overiteľných kritérií, je podporované bio certifikátmi a značkami, ako sú napríklad štandardy NATRUE.
Označenie kozmetického výrobku značkou NATRUE ponúka spotrebiteľom pevný bod na jednoduché rozoznanie prírodnej kozmetiky a bio kozmetiky, ktorá spĺňa prísne a overiteľné kritériá spojené s výrobnými procesmi, receptúrami a prísadami. Kvality „prírodné“ a „bio“ sú pod značkou NATRUE, v príslušnej certifikačnej úrovni (tzn. prírodná kozmetika, prírodná kozmetika s bio podielom a bio kozmetika), overiteľné a garantované.
Nechýba ani podpora trvalej udržateľnosti a ekologický prístup
Hlavným kritériom prírodnej a organickej kozmetiky je, že musí byť v súlade s prírodou, vrátane použitých obalov a obalových materiálov. Okrem obmedzenia používania plastov v obaloch a výroby obalov z recyklovaných materiálov idú mnohé značky prírodnej kozmetiky a bio kozmetiky ešte o krok ďalej tým, že vyvíjajú inovatívne formáty a materiály, ktoré prispievajú k drastickému znižovaniu obalov. Príkladmi sú dezodoračné krémy, tuhé šampóny alebo tablety zubnej pasty, či kompostovateľné tuby namiesto plastových. Čoraz častejšie sú aj možnosti opätovného plnenia, ktoré spotrebiteľom umožňujú znovupoužitie obalov (zerowaste).
Dôležitá je však aj fáza po spotrebovaní produktu. Mnohé konvenčné kozmetické prípravky obsahujú už tradične mikroplasty - mikroguličky, malé biologicky nerozložiteľné pevné plastové častice, ktoré často končia v oceánoch a jazerách. Preto prírodná kozmetika nesúca označenie NATRUE neobsahuje ani mikroplasty.
Oveľa viac než len kozmetický rozmer
Značky prírodnej kozmetiky sú často malými a strednými podnikmi, ktorých výroba sa väčšinou uskutočňuje na miestnej, regionálnej alebo národnej úrovni. Lokálnejšia výroba môže prispieť k udržateľnejším a potenciálne kratším dodávateľským reťazcom, ako aj k osobnejšiemu a autentickejšiemu obrazu značky.
Čo sa týka získavania ingrediencií, tu sú veľmi bežné partnerstvá medzi bio značkami a miestnymi farmárskymi komunitami v rozvojových krajinách. Prostredníctvom spolupráce v oblasti etických zdrojov tieto značky podporujú sociálny a ekonomický rozvoj takýchto komunít a zároveň zabezpečujú, že získavanie prírodných zdrojov z určitých rastlín a kvetov sa uskutočňuje etickým a trvalo udržateľným spôsobom.
Priekopnícke medzinárodné značky prírodnej a organickej kozmetiky ako Weleda, PRIMAVERA alebo WALA, nadviazali dlhodobé partnerstvá s miestnymi farmármi v krajinách po celom svete, aby aktívne podporovali sociálny rozvoj miestnych komunít prostredníctvom pestovateľských projektov.
NATRUE proti greenwashingu
Označenie NATRUE prináša teda vysoké štandardy, aby spotrebiteľom zaručilo maximálnu úroveň prírodného a organického obsahu v certifikovanej kozmetike. Značka NATRUE prostredníctvom svojho prísneho súboru kritérií, ktorý zahŕňa požiadavky spojené nielen s receptúrami produktov, ale aj s ochranou životného prostredia, udržateľnosťou a balením, aktívne prispieva aj k boju proti greenwashingu a zavádzajúcim tvrdeniam v kozmetickom sektore a pomáha spotrebiteľom identifikovať kozmetiku, ktorá plne spĺňa ich očakávania „prírodnej“ a „bio“ kozmetiky.
NATRUE poskytuje na svojich webových stránkach zoznam certifikovaných výrobkov, no každý takýto produkt má značku viditeľne uvedenú aj na svojom obale. Okrem NATRUE existujú aj ďalšie ako BDIH, ECOCERT, COSMOS atď.
Umožňujú omnoho jednoduchšiu orientáciu v prírodnej kozmetike, pokiaľ nie je zloženie jasné alebo plne deklarovaný pôvod zložiek výrobku.
Zdroj: 3 reasons to switch to natural and organic cosmetics | NATRUE
Nový komentár